Cine se scoala de dimineata … castiga!

deadmin

Cine se scoala de dimineata … castiga!

IMG_4262-1024x682

Povestea noastră începe cu primirea unei invitații de la organizatorii concursului „Stelele Științei” de la Colegiul Național „Al. I. Cuza” din Galați și Școala Gimnazială Nr. 28 Galați, cărora le mulțumim încă o dată pe această cale.

Concursul se desfăşoară sub egida proiectului de cercetare „Inquiry-based education in science and technology (i-BEST), contract nr. 223 susţinut financiar de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării – UEFISCDI şi coordonat de Institutul Naţional pentru Fizica Laserilor, Plasmei şi Radiaţiei, prin Center for Science Education and Training.

Doi dintre profesorii de la Liceul Teoretic „Carmen Sylva” Eforie, Florin Șerbu, profesor de fizică, căruia i s-a adăugat și Laurențiu Bulgaru, profesor de chimie, au hotărât să dea curs acestei invitații și să înscrie în concurs patru lucrări:

1. Simularea curbei de lumină a unui asteroid folosind cartofi

Autori: Badea Răzvan și Chiru Lorena din clasa X A

IMG_4110-1024x682

Profesor coordonator: Florin Șerbu

„Acest proiect conține o platformă Arduino Uno, senzor de lumină, pas cu pas motor, o sursă de lumină (LED) și un cartof. Motorul pas cu pas simulează rotația în jurul propiei axe de rotatie. Senzorul de lumină capteaza lumina reflectată de cartof. Platforma Arduino primeste informatia de la senzorul de lumină, trimitand datele in MegunoLinkPro care creează reprezentarea grafică. Curba de lumină prezinta maxime și minime. Acestea variaza în funcție de  „efectul albedo”. Perioada de rotație este determinată de o analiză grafică.”

2. Studiul calității aerului în sălile de clasă

Autori: Mândra Alexandru, Bărbuliceanu Ioana, Ivan Sorina și Hulub Eugen din clasa IX A

IMG_4091-1024x682

Profesor coordonator: Florin Șerbu

„În această lucrare ne-am propus să studiem și să îmbunătățim calitatea mediului din sălile de clasă. În România, într-o sală obișnuită de clasă, elevii inspiră aproximativ 5 mc de aer fiecare. În situația în care aerul nu este corespunzător, persoanele pot fi afectate. Apar astfel stări de agitație sau somnolență, lipsa concentrării, greață, amețeală etc.

Am utilizat echipamente Vernier: sistemul LoggerPro la care am cuplat senzorii de umiditate, temperatură, dioxid de carbon în aer (CO2) și intensitatea radiației luminoase în vizibil.”

3. Utilizarea dronelor în prevenirea incendiilor de vegetaţie – „FireDrone Carmen Sylva”

Autori: Paul Paraschiv, Andreea Ghena, Vlad Neagu și Ionuţ Băloiu din clasa IX A

Profesor coordonator: Florin Șerbu

 

„În anul şcolar trecut am realizat un proiect în care foloseam un robot pentru prevenirea şi localizarea incendiilor. Una din problemele identificate de noi , legată de utilizarea roboţilor este complexitatea reliefului la sol şi dificultăţile legate de deplasarea la sol a roboţilor.

Atunci ne-a venit idea să amplasăm sistemul de senzori nu pe un robot terestru ci pe o dronă şi să încercam să prevenim şi să localizăm incendiile utilizând drone autonome sau telecomandate.

Dronele pot fi utilizate şi în procesul de controlare şi stingere a incendiilor. Lupta cu incendiile este complexă datorită faptului că direcţia şi intensitatea incendiului se poate schimba rapid. Dronele ne pot ajuta în diferite moduri: pot culege în siguranţă informaţii despre condiţiile incendiului şi pot să transmită informaţiile culese rapid către echipele de la sol.”

4. Celula de combustie

Autori: Pârleală Monica-Steluţa, Pop Andreea-Mădălina și Ghena Ilinca-Bianca din clasa X A

IMG_4103-1024x682

Profesor coordonator: Laurențiu Bulgaru

„Omenirea se gaseste in fata unei provocari globale fara precedent in istorie: Incalzirea globala. Utilizarea intensiva la o scara din ce in ce mai mare a combustibililor fosili a dus la producerea in cantitati imense a gazelor de sera (dintre care CO2 este cel mai important).

Efectul a fost cresterea temperaturii medii a planetei (temperatura aerului, temperatura apei).Pe de alta parte combustibilii fosili reprezinta o sursa de energie neregenerabila si vor fi epuizati in perioada urmatoare. In aceste conditii la nivel guvernamental in institutii universitare si de cercetare in marile companii se cauta solutii pentru rezolvarea celor doua probleme.Hidrogenul si celulele de combustie pot sa fie solutia la marile probleme energetice ale viitorului: provocarile legate de protectia mediului, dependenta de combustibilii fosili, slaba calitate a aerului si emisiile de gaze cu effect de sera.

Masina HY RUNNER funcționează tot pe acest principiu, constând în: celula de combustie, rezervoare de stocare  H2 și O2, placa vehicul. Celula de combustie este un dispozitiv electrochimic care utilizează hidrogen și oxigen pentru a produce electricitate, căldură.”

 

Trecem peste partea cu munca depusă în timpul trecut de atunci până la data concursului: 04.04.2015.

Ne trezim de dimineață (pe la 05:00), ne îmbarcăm în 2 mașini și plecăm la Galați. Pierdem „la mustață” bacul de ora 9, urcăm pe cel de 9:30, asistăm cum o autobasculantă rămâne fără strop de ulei pentru sistemul hidraulic, traversăm de 2 ori municipiul Galați căutând ba Colegiul „Al.I.Cuza”, ba Școala Gimnazială nr. 38 (nu întrebați de ce), iar în cele din urmă ajungem la Școala Gimnazială nr. 28 (acolo se ținea Concursul).

Și la festivitatea de premiere pentru Secțiunea „Descopăr, deci exist!” rezultatele sunt:

Diplome Galati04Diplome Galati03Diplome Galati02Diplome Galati01

 

Despre autor

admin administrator