In cadrul proiectului Erasmus+, „Stiintele si tehnologia in Societatea Cunoasterii” doi profesori din scoala noastra: Anca-Mihaela Cojocaru-Apostolachi si Florin Serbu au participat la cursul „eLearnng: Moodle for Techies & System Administrators”. Cursul s-a desfasurat in perioada 14-18 septembrie 2015 in Malta fiind organizat de AcrossLimits, o organizatie non guvernamentala din Malta cu multe proiecte de succes in domeniul educatiei. (http://www.accrosslimits.com).
Moodle este o platforma de eLearning opensource, un sistem de managment al invatarii extrem de populara. Fiind dezvoltata pe principii pedagogice Moodel este utilizat in scoli si uinversitati peste tot in lume pentru invatare electronica, invatare mixta, invatare la distanta etc.
Scopul participarii noastre la curs a fost sa instalam in scoala o astfel de platforma care sa poata fi integrata in orele de curs la toate disciplinele.
Cursul a avut ca obiective familiarizarea participantilor cu instalarea, configurarea si personalizarea platformei Moodle. In timpul cursului au fost abordate si teme legate de securitatea si administarea platformei Moodle.
Dupa intoarcerea de la curs am instalat si configurat un server Moodle care este gazduit pe serverele www.wns.ro prin amabilitatea unui fost elev Costel Cotae.
Site-ul Moodle poate fi accesat la adresa http://learn.lefo.ro
Pe site sunt deja lansate cursuri la Fizica, Matematica, Chimie si Biologie. Pentru unele cursuri este necesara autentificarea deci toti cei care doresc sa utilizeze site-ul trebuie sa isi creeze un cont si apoi sa se inscrie la curs. Alte cursuri sau activitati pot fi vizualizate fara user si parola de catre toti vizitatorii.
O intrebare ar putea fi: De ce un nou site? Cu ce ne poate ajuta?
Fata de tot ce am avut pana acum platforma learn.lefo.ro permite sa derulam activitati de predare, invatare si evaluare integrate. Bineinteles ca nu putem vorvi de invatare electronica pura ci mai degraba de o forma de invatare amestecata (blended learning). Predarea evident se poate face in sala de clasa, dar pe site se pot gasi resurse de invatare pe care elevii sa le acceseze de acasa (simulari, animatii, filme, etc.). Se pot apoi concepe teste utilizate ca instrumente de invatare, teste integrate in ore sau evaluari complexe pentru o unitate de invatare. Testarea se poate face intr-un mediu eterogen in care elevii sa utilizeze calculatoare din laborator, tablete sau telefoane inteligente.
Un prim proiect partial disponibil deja pentru fizica (Electricitate) este un sistem de teste pentru examenul de bacalaureat. Baza de intrebari este formata din peste 200 de intrebari din care in test sunt integrate aleator 20. Probabilitatea ca 2 elevi sa aibe aceleasi intrebari este extrem de mica, ca si probabilitatea de a „nimeri” raspunsul corect.
Desi efortul initial de creare de teste este destul de mare, odata creat testul se pot face analize detaliate pe elev, pe item, pe clasa.
Unul din cele mai importante functii ale platformei este ca permite analiza progresului elevilor.
Platforma poate fi utilizata de toti elevii si profesorii din scoala, deci poate fi integrata in orele de curs la toate disiplinele si la toate nivelele de studiu.
Ii rog in primul rand pe profesori interesati sa utilizeze o astefel de platforma sa isi creeze un cont pe platforma. Dupa validare vor putea sa creeze cursuri si sa inscrie elevi la aceste cursuri.
Pentru toti cei interesati vom organiza sesiuni de lucru practice astfel incat timul necesar realizarii de materiale pentru site sa fie cat mai mic.
Florin Serbu
Despre autor